38 komentarzy

  1. Anna
    21 maja 2013 @ 14:07

    Witam,
    Byłam w zagranicznej podróży służbowej w Danii 14,33 godziny – czyli teoretycznie przysługuje mi pełna dieta w wysokości 406 DKK. POsiłki nie były opłacone przez Pracodawcę.
    Do roliczenia przedstawiłam rachunki za obiad i kolację w wysokości 275,50 DKK.

    Czy w tym przypadku mogę wnioskować o wypłacenie diety pomniejszonej o 30% za obiad i 30% za kolację – czyli o 162,40 DKK?

    Czy też moge wnioskować tylko o wypłacenie róznicy pomiędzy wartością pełnej diety (406 DKK) i przedstawionych przeze mnie rachunków (275,50 DKK) – czyli o 130,50 DKK?

    Czy też rozliczając rachunki nie mam prawa juz wnioskować o wypłacenie diety?

    Prosze o pomoc i wskazówkę jak postepować w powyższym przypadku.

    Reply

  2. Tomek
    13 maja 2013 @ 09:16

    witam
    czy pracodawca może sobie wypłacać delegacje w/g własnego taryfikatora? czy są na to odpowiednie stawki?
    i ile by wyniosła delegacja zagraniczna przykład:
    wyjazd 12.03.2013 godz.20:00 Cieszyn 13.03.2013 godz.02.00
    Cieszyn 13.03.2013 godz. 02.00 Budapeszt 13.03.2013 godz. 09:30
    rozładunek i załadunek do godz. 17:00
    pauza(nocleg) od 13.03.2013 godz. 17.00 do 14.03.2013 godz. 04:00
    Budapeszt 14.03.2013 godz. 04:00 Cieszyn 14.03.2013 godz. 12:00
    Cieszyn 14.03.2013 godz. 12:00 Płock 14.03.2013 godz. 19:00

    Reply

  3. ANia
    13 marca 2013 @ 14:49

    Witam, moje pytanie dotyczy rozliczenia delegacji zagranicznej na przełomie starych i nowych przepisów, czyli
    wylot do USA 24 lutego 2012 o godzinie 6:00, przylot 2 marca 2013 o godzinie 17:00. Opłata za hotel nie obejmowała śniadania. Czy diety liczyć już wg nowych diet, czy według starych, czy wg obydwu ? Bardzo proszę o rozpisanie szczegółowe.

    Reply

  4. Kinga
    14 stycznia 2013 @ 11:31

    Jak rozliczyć delegację na przełomie miesięcy, np. gdy wyjechałam w listopadzie a wróciłam w grudniu. Czy powinnam to rozliczyć dopiero w chwili powrotu do kraju, czyli w grudniu? I będzie to stanowiło koszt uzyskania przychodu w grudniu, czy należy rozdzielić taką delegację na dwie części, odpowiednio do każdego miesiąca?

    Reply

    • admin
      14 stycznia 2013 @ 21:45

      Witam
      Powinna Pani ją rozliczać dopiero po powrocie do kraju, czyli w grudniu. Z punktu widzenia kosztu uzyskania przychodu i księgowości w firmie będzie to koszt do zaksięgowania na grudzień (aby wydatek uznać za koszt, musi zostać faktycznie poniesiony, a delegację rozlicza Pani w grudniu i wtedy ją wypłaca).

      Reply

  5. Magda
    1 stycznia 2013 @ 08:48

    Witam,

    Mam takie pytanie odnośnie rozliczania podróży służbowych kierowców na trasach międzynarodowych. Ryczałt za nocleg w podróży krajowej naliczany jest wówczas, gdy trwał min. 6 h w godzinach od 21 – 7. Natomiast jak jest w przypadku ryczałtu za nocleg w podróży zagranicznej. Tu również ma zastosowanie te 6 h w godz miedzy 21 – 7? Jesli kierowca odpoczywał krócej ryczałt nie powinien zostać naliczony?

    Reply

    • admin
      2 stycznia 2013 @ 19:32

      Witam
      W przypadku podróży zagranicznej przepisy nie wskazują, w jakich godzinach powinien trwać nocleg. Z drugiej strony jednak mając na względzie przepisy o czasie pracy kierowców, jak również normy dobowego odpoczynku, czemu kierowca odpoczywał krócej? Ze względu na prowadzenie pojazdu czy inne swoje obowiązki?

      Reply

  6. Magda
    27 grudnia 2012 @ 17:26

    Witam,
    zwracam się z prośbą o pomoc.
    Mam delegacje w której pierwszym krajem docelowym są Włochy i policzyłam to jako część krajową (do granicy PL) i zagraniczną do momentu opuszczenia Włoch. Następnie kierowcy udali się do Francji skąd odebrali ładunek i z nim pojechali do Grecji przez Włochy (to rozbiłam na Francję, Włochy i Grecję). Z Grecji kierowcy udali się po ładunek do Rumunii, przejeżdżając przez Bułgarię (tu zsumowałam czas pobytu w Bułgarii i Rumunii, gdyż stawka jest ta sama). Następnie z ładunkiem przejeżdżali przez Węgry i Słowację (gdzie tu również zsumowałam czas – stawka ta sama) do Polski (część krajowa od momentu przekroczenia granicy do bazy firmy).
    Czy jest to poprawnie rozliczone, czy jest jakiś inny sposób żeby uprościć obliczenia, gdyż spotkałam się z opinią, że rozlicza się kraj docelowy, z tym, że w naszym przypadku w ciągu jednego wyjazdu są realizowane 3-4 zlecenia w różnych krajach „docelowych”, ale kierowcy przejeżdżają przez inne kraje tranzytowe.
    Bardzo proszę o pomoc, gdyż większość „ekspertów” na moim przykładzie „rozkłada ręcę”

    Reply

  7. Marek
    20 grudnia 2012 @ 16:04

    Witam,

    Mam pewne wątpliwości co do liczenia ilości dób. W zależności od tego jak zdefiniujemy sobie słowo „doba” wyjdą nam inne wyniki. Zgodnie z definicją (pl.wikipedia.org/wiki/Doba) może być to albo dowolny okres 24 godzin, albo okres od godziny 00:00 do 24:00 (czyli 00:00 dnia następnego). Niby wydaje się to to samo, ale nie jest.

    Wyobraźmy sobie sytuację:
    WYLOT: 1 grudnia, godzina 15:00
    PRZYLOT: 3 grudnia, godzina 13:00

    1) Przyjmując spsób opisany w niniejszym artykule jest to 46 godzin czyli 1 doba pełna i jedna niepełna (22 godziny). Czyli przysługują 2 pełne diety.

    2) Przyjmując za dobę okres 00:00-24:00 są to: 1 doba pełna (dzień 2 grudnia) i 2 doby niepełne: 9h (1 grudnia) i 13 godzin (3 grudnia). Wg tego przysługują 2.5 diety. Taką interpretację spotkałem na kilku stronach internetowych (np poradnik.ngo.pl/x/582915).

    Czy jest jakaś przesłanka, którego sposobu liczenia użyć? Bo tak jak piszę – w internecie spotkałem się z różnymi interpretacjami.

    Z góry dziękuje i pozdrawiam,
    Marek

    Reply

    • admin
      20 grudnia 2012 @ 16:13

      Witam
      Ja również spotkałem odmienne niż moja opinie i sposoby wyliczeń, niemniej ten przedstawiony przeze mnie w przykładach jest poprawny. Wynika to poniekąd z treści samych przepisów:

      § 4. 1. (1) Dieta jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży i wynosi 23 zł za dobę podróży.
      2. Należność z tytułu diet oblicza się za czas od rozpoczęcia podróży (wyjazdu) do powrotu (przyjazdu ) po wykonaniu zadania, w następujący sposób:
      1) jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
      a) od 8 do 12 godzin – przysługuje połowa diety,
      b) ponad 12 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości;

      Co prawda przepisy nie wskazują, kiedy dokładnie zaczyna się doba, niemniej w rozliczaniu podróży służbowych nie powinno się opierać na pojęciu doby rozumianej jako doba astronomiczna, ale jako kolejne 24 godziny podróży służbowej pracownika.
      Proszę spojrzeć jeszcze w innym artykule ze strony, której link Pan podał: poradnik.ngo.pl/x/582911 – również powtórzenie mojej opinii.

      Reply

  8. anet
    18 grudnia 2012 @ 16:28

    Jak rozliczyć następującą delegację zagraniczną:

    Zgorzelec 8.11.2012 21.00 – Paryż 10.11.2012 12.00
    Paryż 12.11.2012 8.00 – Barcelona 13.11.2012 20.00
    Barcelona 15.11.2012 15.00 – Zgorzelec 19.11.2012 10.00

    Paryż i Barcelona są miastem docelowym. Czy powinnam to potraktować jako dwie delegacje i rozpisać dodatkowo
    Paryż – granica z Hiszpanią – stosując dietę francuską,
    a następnie granica z Hiszpanią – Barcelona i dalej Barcelona – Zgorzelec stosują dietę hiszpańską??

    Reply

    • admin
      18 grudnia 2012 @ 18:37

      Zgodnie z par. 4 rozporządzenia, dotyczącego zagranicznych podróży służbowych, dieta przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży. W praktyce termin „docelowe państwo podróży” jest różnie interpretowany. Niektórzy przyjmują, iż bez znaczenia jest, czy pracownik wykonywał swoje obowiązki również w krajach, przez terytorium których zmierzał do państwa docelowego. Taki pogląd jest jednak kontrowersyjny, gdyż mija się z celem zapewnienia pracownikowi diety – dieta przysługuje na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki. W różnych państwach koszty te będą różne (mniejsze czy większe), nie można zatem uznać, iż w każdym z tych państw dieta powinna być taka sama. Wobec powyższego, jeśli pracownik będzie realizował swoje obowiązki nie tylko w kraju docelowym, ale również w krajach „tranzytowych”, pracodawca może w poleceniu wyjazdu służbowego wskazać więcej miejsc docelowych. W takim wypadku przy ustalaniu diet, należnych pracownikowi, uwzględnia stawki obowiązujące na terytorium danego kraju. Przyjąć należy zatem drugie rozwiązanie:
      Paryż – granica z Hiszpanią – stosując dietę francuską,
      a następnie granica z Hiszpanią – Barcelona i dalej Barcelona – Zgorzelec stosują dietę hiszpańską

      Proszę tylko mieć na względzie, że jeśli podróż odbywa się samolotem, to kolejna część podróży służbowej zagranicznej nie zaczyna się od przekroczenia granicy, ale z momentem startu samolotu z lotniska.

      Reply

      • anet
        19 grudnia 2012 @ 11:23

        Dziękuję za odpowiedź.

        Reply

  9. sakya
    5 grudnia 2012 @ 15:49

    Witam

    Jeżeli pracodawca wysłał pracownika w delegację służbową zagraniczną oraz opłacił hotel ze śniadaniami – rozliczając delegację obniża ją o 15% (śniadania). A jeśli pracownik miał niejako zapewnione obiady i kolację ale nie były one pokrywane przez pracodawcę a przez stronę przyjmującą (inną firmę oczywiście – np. klienta)? Pracodawca rozliczając delegację powinien obniżyć ją dodatkowo o 60%? (30% obiady i 30% kolacje)?

    Pozdrawiam.

    Reply

    • admin
      5 grudnia 2012 @ 21:50

      Witam
      Przepisy nie mówią o tym, że to pracodawca ma zapewnić pracownikowi wyżywienie. Zgodnie z przepisem pracownikowi, który otrzymuje za granicą częściowe wyżywienie, przysługuje odpowiednio na: śniadanie – 15% diety; obiad – 30% diety; kolację – 30% diety; inne wydatki – 25% diety. Jeśli pracownik ma zapewnione śniadania (hotelowe) oraz obiady i kolacje (strona przyjmująca) to na te posiłki nie należy się dieta. Pracodawca powinien zatem obniżyć ją dodatkowo o 60 %.

      Reply

  10. Aneta
    24 października 2012 @ 20:39

    Witam,
    A jak wygląda rozliczanie pracowników firmy transportowej, którzy wyjeżdżają na minimum 3 tygodnie?
    Rozliczam ich podobnie jak Pan,z małą różnicą.Otóż liczę ilość godzin podróży krajowej (dla przykładu 7 h ) podczas wyjazdu, następnie ilość dób podróży zagranicznej-przerzutowej określonej kwotą delegacji zagranicznej uogólnioną, zapisaną w umowie o pracę) a następnie ilość godzin podróży krajowej przy powrocie( załóżmy 12h). Państwo sugerują sumowanie ilości godzin i wtedy, by wyszła 1 niepełna doba, ale z uwagi na to, że trwa powyżej 12h naliczamy całą dietę.Też tak liczyłam, ale moja księgowa każe mi liczyć tak, że za 7h wyjazdowych nie należy się pracownikowi dieta, a za 12h przy powrocie, należy mu się tylko jej pół.
    Dodatkowo, ponieważ nie dostajemy rachunków za hotele, gdyż nasze pojazdy posiadają globy noclegowe, naliczamy 25% ryczałtu noclegowego za każdą noc „przespaną” za granicą. Jednak nie liczymy ryczałtu noclegowego za sen w kraju. Czy popełniamy błąd?

    Reply

    • admin
      25 października 2012 @ 09:10

      Witam
      Przepisy nie precyzują, czy podróż krajową należy sumować, czy też traktować dojazd do granicy jako jedną podróż krajową, a następnie podróż z granicy jako kolejną podróż krajową. W praktyce część krajową sumuje się. Części krajowej nie należy rozdzielać. Zaczyna się ona bowiem w momencie wyjazdu pracownika z siedziby firmy albo z domu, a kończy w chwili jego powrotu do siedziby firmy albo domu. Zaznaczam, iż spotkałem się również z takim sposobem obliczania części krajowej, jak zaprezentowany przez Pani księgową, jednak jest to rozwiązanie mniej korzystne dla pracownika (np. jeśli dojazd do granicy trwa 5 godzin, powrót od granicy również 5 godzin, to okazałoby się, że ani za dojazd ani za powrót nie należy mu się dieta, gdyż każda z tych części krajowej podróży trwa mniej niż 8 godzin).
      Co do ryczałtu noclegowego za część krajową to słusznie go państwo nie naliczają, pod warunkiem, że w części krajowej pracownik nie nocuje (a zakładam, że noclegu nie ma, tylko pracownik bezpośrednio od granicy jedzie do siedziby firmy albo do domu).

      Reply

      • Aneta
        26 października 2012 @ 13:39

        Bardzo dziękuję za pomoc.

        Reply

  11. Kamila
    23 października 2012 @ 10:33

    Witam,
    Proszę o pomoc w prawidłowym wyliczeniu diety podróży do Niemiec: wylot 13:45 09/10, powrót 18:45 11/10. Zapewnione posiłki: 09/10: kolacja, 10/10: 3 posiłki, 11/10: śniadanie i obiad. Czy pracownikowi przysługuje obiad pierwszego dnia i kolacja ostatniego? Jeżeli tak, to czy w przypadku obiadu – 30% pełnej diety (42 EUR), a w przypadku kolacji – 30% 1/3 diety (ostatnia doba to 5h)? Będę wdzięczna za odpowiedź

    Reply

    • admin
      23 października 2012 @ 14:14

      Witam
      W Pani wypadku łączny czas podróży służbowej wyniósł 2 pełne doby i jedną niepełną poniżej 8 godzin. Jeśli pracownikowi zapewniono całodzienne wyżywienie, to przysługuje mu 25 % diety, jeśli natomiast częściowe, to dieta za każdą dobę ulega pomniejszeniu odpowiednio o 15 % za śniadanie, 30 % za obiad i 30 % za kolację.

      Pierwsza doba: 9.10 godz. 13.45 – 10.10 godz. 13.45. W tej dobie pracownikowi zapewniono kolację (9.10) oraz śniadanie i obiad (10.10). Za tę dobę należy się pracownikowi jedynie 25 % diety.
      Druga doba: 10.10 godz. 13.45 – 11.10 godz. 13.45. W tej dobie zapewniono pracownikowi kolację (10.10) oraz śniadanie i obiad (11.10). Za tę dobę należy się pracownikowi 25 % diety.
      Trzecia doba – niepełna. Pracownikowi nie zapewniono wyżywienia, więc należy mu się dieta niepomniejszana za wyżywienie. Jednocześnie jest to doba niepełna do 8 godzin, należy się zatem 1/3 diety.
      Łącznie zatem dwie pełne doby po 25 % diety (10,50 Euro) = 21 Euro + jedna doba niepełna 1/3 diety = 14 Euro.
      Łączna dieta: 21 + 14 = 35 Euro.

      Nadmieniam, iż w niektórych zakładach pracy przyjęto błędny sposób ustalania doby – nie są one liczone od godziny do godziny, tylko od północy do północy, plus niepełna w dniu wylotu i niepełna w dniu powrotu. W takim wypadku wynik będzie inny. Problem polega na tym, iż przepisy nie precyzują, czy i jakie posiłki przysługują pracownikowi w niepełnej diecie, o której godzinie itp.

      Reply

  12. Grzegorz
    8 października 2012 @ 13:33

    Witam

    Jak powinna byś rozliczona delegacja chodzi mi głownie o dodatkowe wolne za prace w sobotę,
    już tłumacze jak to wygląda
    wtorek od 8-16 – praca wylot z polski o 20 ale jazda na lotnisko zaraz po pracy z pracodawcą
    powrót sobota ten sam tydzień o 20-00 na lotnisku w Polsce

    Reply

    • Leszek
      8 października 2012 @ 14:13

      co w tym przykładzie delegacji zagranicznej jest kosztem uzyskania przychodu?

      Reply

    • admin
      8 października 2012 @ 14:16

      Do czasu pracy wlicza się czas faktycznego wykonywania zadań, z powodu których powstała konieczność odbycia podróży służbowej. Natomiast czas samej podróży służbowej jest zaliczany do czasu pracy o tyle, o ile pracownik podczas tejże podróży wykonywał pracę. Co do zasady jeśli świadczył Pan w sobotę (czyli jeszcze w trakcie trwania podróży służbowej) pracę, należy się Panu dzień wolny. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 23 czerwca 2005 roku sygn. II PK 265/04 czas podróży służbowej zawsze zaliczany jest do czasu pracy o tyle, o ile przypada w harmonogramowych godzinach pracy pracownika. Jeśli w sobotę przed przylotem do Polski wykonywał Pan pracę, to należy się Panu za to dzień wolny.

      Reply

  13. Leszek
    8 października 2012 @ 09:47

    Jeśli opłata za nocleg w hotelu wynosi dużo więcej niż w podanym przkładzie (43,5 i 24 euro) np 85 euro to w jakiej części jest KUP-EM , A MOŻE W CAŁOŚCI,TZN.CZY JEST LIMIT OPŁATYZA NOCLEG ,ŻEBY STANOWIŁO TO KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODU?

    Reply

    • admin
      8 października 2012 @ 14:12

      Przepisy dotyczące podróży służbowych poza granicami kraju nie przewidują górnej granicy wysokości opłaty za hotel. Tą kwestię trzeba traktować z punktu widzenia przepisów, dotyczących szeroko rozumianej księgowości w firmie. Aby dany wydatek uznać za koszt uzyskania przychodu, musi on być m.in. związany z prowadzeniem działalności i przyczyniać się do powstania tego przychodu, albo uprawdopodobnić, że przychód dzięki temu kosztowi powstanie. Wydatek na nocleg w hotelu, nawet w kwocie 85 Euro, będzie można zaliczyć do KUP jeśli nocleg ten był związany z podróżą w ramach prowadzenia przedsiębiorstwa, a nie np. jako nocleg prywatny.

      Reply

  14. sylwia
    24 września 2012 @ 07:35

    czy część krajową się sumuje według mnie są to osobne delegacje trwające w różnych dobach ?

    Reply

    • admin
      24 września 2012 @ 09:41

      Część krajowa – część zagraniczna – część krajowa. Jeśli podróż służbowa wygląda w ten sposób (jedna), to część krajową sumuje się.

      Reply

  15. wicio
    22 września 2012 @ 16:02

    czy jest to własciwe naliczanie diet zagranicznej przykład:
    rozpoczecie 16.08.2012 o 21,00 ,a koniec 28.08.2012 o 9,30….według obliczenia pracodawcy wyszło 12 pełnych diet

    Reply

    • admin
      24 września 2012 @ 09:40

      Tak. Podróż trwałą w sumie 11 pełnych dób i jedną niepełną, ale powyżej 8 godzin. W sumie należy się 12 pełnych diet.

      Reply

  16. Tomek
    21 września 2012 @ 12:28

    Mamy pytanie dotyczące sposobu rozliczania diety jeżeli jestem w delegacji zagranicznej i oprócz prowadzenia własnej działalności mam również umowę o pracę. Jak wtedy wygląda sytuacja z rozliczaniem diet? Czy mój pracodawca (z umowy o pracę, który wysłał mnie w delegację) ma płacić mi diety i się z nich rozliczać, czy ja mam rozliczać sobie te diety jako właściciel działalności w delegacji zagranicznej?

    Reply

    • admin
      21 września 2012 @ 14:07

      Skoro w podróż służbową udał się Pan realizując zadania, wynikające z Pana obowiązków pracowniczych na podstawie umowy o pracę, to taką podróż służbową rozlicza pracodawca. Inaczej by było, gdyby Pan udawał się w podróż służbową jako właściciel firmy, realizując swój interes gospodarczy, np. w celu nawiązania kontaktów handlowych. Taką podróż, z punktu widzenia kosztów uzyskania przychodu w działalności gospodarczej, stosownie do treści art. 23 ust.1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozlicza Pan jak podróż służbową pracownika. W Pana wypadu jednak obowiązek ten spoczywa na pracodawcy, gdyż w podróż służbową udaje się Pan jako pracownik, a nie jako przedsiębiorca.

      Reply

      • Tomek
        29 października 2012 @ 23:23

        Dziękuję bardzo – o to mi chodziło.

        Reply

  17. Tomek
    19 września 2012 @ 17:18

    Mam pytanie dotyczące sposobu rozliczania delegacji zagranicznej właściciela działalności gospodarczej, która trwa dłużej niż miesiąc. Rozliczam się w trybie miesięcznym i chciałbym rozliczyć delegację, za obecny miesiąc, ale delegacja traw nadal. Czy muszę czekać do zakończenia delegacji?

    Reply

    • admin
      19 września 2012 @ 19:38

      Co oznacza „rozliczam się w trybie miesięcznym? Czy to oznacza, iż zaliczki na podatek dochodowy z działalności gospodarczej płaci Pan miesięcznie?

      Reply

      • Tomek
        21 września 2012 @ 12:20

        tak, płacę podatek co miesiąc, a nie co kwartał.

        Reply

  18. Beata
    19 września 2012 @ 14:46

    Witam mam podróż służbową : Sokołów- 24.07.12 godz.02.00- Zgorzelec- 24.07.12 godz.14.00
    Zgorzelec-24.07.12 godz.14.00 – Hiszpania-26.07.12 godz.10.00
    Hiszpania-27.07.12 godz.12.00 – Zgorzelec-30.07.12 godz.01.00
    Zgorzelec-30.07.12 godz.01.00 – Dorohuck-30.07.12 godz.14.00
    Dorohuck-30.07.12 godz.14.00 – Kijów-31.07.12 godz.10.00
    Kijów-01.08.12 godz.07.00 – Dorohuck-01.08.12 godz.14.00
    Dorohuck-01.08.12 godz.14.00 – Sokołow-02.08.12 godz.2,00,
    proszę o pomoc jak to wyliczyć

    Reply

    • admin
      19 września 2012 @ 14:59

      Rozumiem, że była to jedna podróż, w trakcie której pracownik najpierw pojechał do Hiszpanii, a stamtąd przez Polskę prosto do Kijowa? Czy to zostało podzielone na dwie podróże służbowe?

      Reply

Odpowiedz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Odprawa przy zwolnieniu pracownika
Odprawa dla pracownika – jak wyliczyć, ile się należy. Część 2.

Jak wyliczyć odprawę dla pracownika O zasadach nabywania prawa do odprawy oraz okoliczności, w których pracodawca musi wypłacać odprawy zwalnianym pracownikom, możesz poczytać TUTAJ. W...

Zamknij
{link-v-xlrg-1}

privacy policy